info[at]nsec.ir
(+۹۸)-۳۱-۳۳۹۱۵۳۳۶

افزایش کیت‌های باج‌افزاری اندرویدی در دارک‌وب

خلاصه: بیش از ۵۰۰۰ کیت باج‌افزاری با میانگین قیمت ۲۰۰ دلار تاکنون در این سال کشف شده‌اند که از این تعداد ۱۶۸۳ کیت مربوط به باج‌افزارهای اندروید بوده‌اند. افزایش تعداد فروش این کیت‌ها به عوامل مختلفی بستگی دارد اما یکی از مهم‌ترین این عوامل غفلت کاربران اندروید از به‌روزرسانی سیستم خود است.

بیش از ۵۰۰۰ کیت باج‌افزاری با میانگین قیمت ۲۰۰ دلار تاکنون در این سال کشف شده‌اند. بیشتر کیت‌های باج‌افزاری بر روی هدف قرار دادن سیستم‌های ویندوزی تمرکز دارند، طبق گزارش‌های جدید، انتظار می‌رود حجم و قیمت کیت‌های باج‌افزاری اندرویدی نیز افزایش یابد.

در نهایت Carbon Black تعداد ۱۶۸۳ کیت باج‌افزاری اندرویدی را یافت که قیمتی حدود ۲۵۰ تا ۸۵۰ دلار داشتند.

برای مثال اخیراً مجرمان سایبری باج‌افزار DoubleLocker را برای دستگاه‌های اندرویدی راه‌اندازی کردند که نه‌ تنها داده‌ها را رمز می‌کرد بلکه پین آن‌ها را نیز تغییر می‌داد.

یک استراتژیست امنیتی در Carbon Black معتقد است که چندین کاتالیزور برای افزایش قیمت و حجم خرید این کیت‌های باج‌افزاری مورد نیاز است.

او اشاره می‌کند که از آنجایی که کاربران اندروید نسبت به به‌روزرسانی دستگاه‌های خود غفلت می‌ورزند، مهاجمان شانس بیشتری برای راه‌اندازی کمپین‌های باج‌افزاری اندرویدی موفق دارند. یکی از تعجب‌آورترین وقایع در این رابطه این است که تعداد زیادی دستگاه اندرویدی وجود دارد که در دو سال اخیر به‌روزرسانی نشده‌اند و احتمالاً هرگز به‌روزرسانی نخواهند شد. به‌روزرسانی معمولاً کار ساده‌ای است اما بسیاری از کاربران آن را انجام نمی‌دهند.

علاوه بر مشکل وصله، تعداد کاربران اندرویدی که پتانسیل این را دارند که تحت تأثیر باج‌افزارها قرار بگیرند زیاد است. به‌گفته‌ی محققان، اندروید بزرگترین سهم بازار سیستم‌عامل برای گوشی‌های هوشمند را دراختیار دارد که در سه‌ ماهه اول سال این سهم معادل ۸۶.۱ درصد از بازار محاسبه شد.

محققان توضیح می‌دهند که یکی دیگر از کاتالیزورهایی که قیمت متوسط را برای کیت‌های باج‌افزاری اندرویدی بالاتر می‌برد سطح پیشرفت‌های برنامه‌نویسی است که برای ایجاد آن‌ها مورد نیاز است.

آن‌ها همچنین می‌گویند که ارزش بالقوه‌ی بیت‌کوین نیز بر روی فروش کیت‌های باج‌افزاری اندرویدی تاثیرگذار است چرا که در مقایسه با دیگر ارزهای رمزنگاری، مهاجمان معمولاً درخواست پرداخت باج از طریق بیت‌کوین را دارند.

 

 

تحت نظارت وف ایرانی