
خلاصه: فیسبوک قبول کرده که پس از اینکه در سال ۲۰۱۵ اعلام نموده که دسترسی شرکتهای خارجی را به اطلاعات کاربران محدود میکند، به دهها شرکت و توسعهدهندگان نرمافزار دسترسیهای مخصوص به اطلاعات کاربران داده است! در گزارش ۷۴۷ صفحهای که روز جمعه به کنگره امریکا داده شده است، این شرکت اعلام نموده که اطلاعات کاربران را در دسترس ۶۱ شرکت قرار داده است.
اشتباه نکنید! در مورد بزرگترین شبکه اجتماعی دنیا و نحوه محافظت این شرکت از اطلاعات کاربران خود و حریم خصوصی آنها صحبت میکنیم!
پس از رسوایی Cambridge Analityca که در ماه مارس اتفاق افتاد و موجب بازخواست فیسبوک شد، فیسبوک اعلام نمود که از سال ۲۰۱۵ دسترسی شرکتهای طرف سوم را به اطلاعات کاربران و دوستان آنها مسدود نموده است.
با این حال در گزارش ۷۴۷ صفحهای که اواخر روز جمعه تحویل کنگره امریکا شد، این غول شبکههای اجتماعی قبول کرد که اطلاعات کاربران خود را با ۶۱ تولید کننده سختافزار و نرمافزار و توسعهدهندگان برنامهها پس از سال ۲۰۱۵ نیز به اشتراک گذاشته است.
این افشاگری در پاسخ به سوالات نمایندگان کنگره امریکا در جلسه با مارک زاکربرگ، مدیر عامل فیسبوک، در مورد نگرانیهای آنها در مورد نحوه نگهداری فیسبوک از میلیاردها کاربر خود بوده است.
واشنگتن پست گزارش نموده که فیسبوک این گزارش را در آخرین ساعات مهلت خود برای ارایه گزارش برای اینکه مشمول بخشش گردد ارایه شده است.
در این گزارش فیسبوک اعلام نموده که به شرکتهایی همچون AOL، نایکی، پاناسونیک و آئودی دسترسی شش ماهه داده و از آنها خواسته که قوانین حریم خصوصی جدید فیسبوک در مورد اطلاعات کاربران را رعایت نمایند.
علاوه بر این لااقل پنج شرکت دیگر وجود دارند که لااقل به صورت تئوری به اطلاعات محدودی از دوستان دسترسی دارند. این اطلاعات به عنوان نتیجه APIهایی است که دسترسی آنها به عنوان قسمتی از تست بتای فیس بوک بوده و به شبکه اجتماعی اضافه شدهاند.
این سند همچنین نشان میدهد که فیسبوک با ۵۲ شرکت داخلی و بینالمللی مانند غولهایی همچون اپل، مایکروسافت، اسپاتیفای، آمازون، سونی و شرکتهای چینی مانند هواوی و علیبابا و تولیدکنندگان ابزارها مانند سامسونگ و بلکبری همکاری داشته است.
این غول تکنولوژی با به اشتراک گذاشتن اطلاعات کاربران با این شرکتها، به آنها کمک نموده که نسخههای فیسبوک خود را ساخته و یا قابلیتهای فیسبوک برای ابزارهای خود، در ضمن گرفتن موافقت از کاربران، اضافه نمایند.
با این حال فیسبوک اعلام نموده که همکاری خود را با ۳۸ شرکت قطع نموده و با ۷ شرکت دیگر نیز تا انتهای این ماه میلادی قطع همکاری میکند. همکاری با یکی دیگر از شرکتها نیز تا پایان ماه اکتبر متوقف خواهد شد. با این حال همکاری با سه شرکت اپل، آمازون و Tobii (برنامهای که به کاربران با بیماری ALS امکان دسترسی به فیسبوک را میدهد) را ادامه خواهد داد.
انتشار این سند و این افشاگری تنها چند ماه پس از رسوایی فیسبوک در مورد در اختیار قرار دادن اطلاعات ۸۷ میلیون کاربر در اختیار Cambridge Analytica رخ میدهد. Cambridge Analytica در انتخابات ریاست جمهوری امریکا برای ترامپ کار میکرد و گفته میشود به پیروزی ترامپ در انتخابات کمک زیادی نموده است.
سیر رسواییهای فیسبوک کارشناسان و قانونگذاران را بیش از پیش نسبت به امنیت کاربران و حفظ حریم خصوصی آنها حساس خواهد نمود. بخصوص در مورد شرکتی که اطلاعات ۲ میلیارد کاربر را در اختیار دارد. شرکتی که در گزارشهای خود نیز اعلام میکند به کار اشتراک گذاشتن اطلاعات کاربران با برخی از شرکتها برای سالهای آینده نیز ادامه خواهد داد.
با این گزارش در مورد فیسبوک و البته آسیبپذیریها و ضعفهای امنیتی زیادی که در مورد فیسبوک گزارش شده باید اینطور گفت که در فیسبوک حریم شخصی خیلی معنایی ندارد! اگر شما هم کاربر این شبکه اجتماعی هستید فعالیت خود را به گونهای مدیریت کنید که از نقض حریم شخصی خود آسیب نبینید!