info[at]nsec.ir
(+۹۸)-۳۱-۳۳۹۱۵۳۳۶

حالت جستجوی ناشناس در گوگل، محرمانه نیست.

خلاصه: DuckDuckGo اعلام کرده است که نتایج جستجوی گوگل فقط براساس داده‌های موقعیت و جستجوهای معمولی قبلی شما نیستند، بلکه مجموعه فعالیت‌های شما، حتی زمانی که از حساب خود خارج می‌شوید و یا در زمان مرور در حالت ناشناس، نیز تاثیرگذار هستند. این یافته‌ها نشان می‌دهد که گوگل صرف‌نظر از حالت مرور مورد نظر کاربر، به جستجو نتایج می‌پردازد. با این حال، گوگل دیدگاه کاملا متفاوتی در مورد این موضوع دارد.

 

DuckDuckGo اعلام کرده است که نتایج جستجوی گوگل فقط براساس داده‌های موقعیت و جستجوهای معمولی قبلی شما نیستند، بلکه مجموعه فعالیت‌های شما، حتی زمانی که از حساب خود خارج می‌شوید و یا در زمان مرور در حالت ناشناس، نیز تاثیرگذار هستند.

این یک واقعیت است که ارائه‌ی نتایج جستجوی سفارشی‌سازی شده و شخصی یکی از ویژگی‌های گوگل است. اما به هر حال برخی مواقع ممکن است کاربر مایل باشد محتاطانه‌تر به گشت‌و‌گذار در وب بپردازد، بدون اینکه ردی باقی بگذارد. همین باعث شده است که یک گزینه به اسم حالت ناشناس (Incognito Mode) به وجود بیاید. اما ظاهرا مطالعات جدید DuckDuckGo (رقیب ضدردیابی گوگل) ادعای دیگری دارد.

این مطالعه با مشارکت مردم، در سرتاسر ایالات متحده آمریکا انجام شده است. شرکت‌کنندگان اصطلاحی را زمانی که از حساب کاربری خود خارج شده بودند یا در حالت ناشناس بوده‌اند، جستجو کردند، براساس اظهارات DuckDuckGo، نتیجه مشابه چیزی که انتظار آن را داشتند نبود و هر کاربر یک نتیجه‌ی متفاوت را دریافت کرد.

علاوه بر این، ترتیب لینک‌ها برای ویدئوها و دسته‌ی خبرها نیز بر روی گوگل متفاوت بودند. این مورد یک جنبه‌ی نگران‌کننده است چراکه نتایج ناشناس باید برای همه مشابه باشد. این به این معنی است که خارج شدن از حساب گوگل یا استفاده از حالت ناشناس هرگز بر روی نتایج جستجو تاثیر نمی‌گذارد.

این یافته‌ها نشان می‌دهد که گوگل صرف‌نظر از حالت مرور مورد نظر کاربر، به جستجوی نتایج می‌پردازد. با این حال، گوگل دیدگاه کاملا متفاوتی در مورد این موضوع دارد. این شرکت ادعا می‌کند که نتایج این تحقیق به‌خاطر شیوه‌های تحقیقاتی معیوب غیرقابل اطمینان هستند.

گوگل اظهار داشته است که فاکتورهایی می‌توانند منجر به نتایج متفاوت شوند، فاکتورهایی مانند زمان و موقعیت مکانی.گوگل همچنین دلیل اینکه نتایج برای کاربران مختلف متفاوت بوده است را در توییت‌هایی توضیح داد.

 

    

تحت نظارت وف ایرانی