info[at]nsec.ir
(+۹۸)-۳۱-۳۳۹۱۵۳۳۶

همه‌ی شما، تحت تعقیب گوگل!

خلاصه: گوگل شما را همه‌جا ردیابی می‌کند، حتی اگر این را به‌صراحت نگوید. هربار که شما می‌خواهید از یک سرویس، مانند گوگل‌مپ استفاده کنید، گوگل از شما درخواست مجوز برای دسترسی به موقعیتتان می‌کند. اما با این وجود، تحقیقات جدید نشان می‌دهد که این کمپانی در هرصورت شما را ردیابی می‌کند. به‌گفته‌ی محققان، این مسئله‌ی حریم خصوصی، حدود دو میلیارد کاربر اندروید و صدها میلیون کاربر آیفون در سرتاسر جهان که برای نقشه یا جستجو به گوگل متکی هستند را تحت‌تاثیر قرار می‌دهد. برای مسدود کردن این مسئله می‌توانید تنظیمات دستگاه خود را همانطور که ارائه‌کرده‌ایم تغییر دهید.

گوگل کاربران اندروید و آیفون را حتی با "سابقه‌ی موقعیت مکانی(Location History)" خاموش نیز ردیابی می‌کند.

هربار که شما می‌خواهید از یک سرویس، مانند گوگل‌مپ استفاده کنید، گوگل از شما درخواست مجوز برای دسترسی به موقعیتتان می‌کند. اما با این وجود، تحقیقات جدید نشان می‌دهد که این کمپانی در هرصورت شما را ردیابی می‌کند.

تحقیقات Associated Press نشان می‌دهد که بسیاری از سرویس‌های گوگل در دستگاه‌های اندروید و آیفون، سوابق اطلاعات موقعیت مکانی شما را ضبط می‌کنند، حتی زمانی که "تاریخچه‌ی موقعیت" را در دستگاه‌های موبایلی خود، غیرفعال کرده باشید.

غیرفعال کردن "سابقه‌ی موقعیت مکانی" در تنظیمات حریم خصوصی برنامه‌های گوگل، مانع از ردیابی موقعیت‌های شما توسط گوگل می‌شود. صفحه‌ی پشتیبانی گوگل نیز این را اینگونه بیان می‌کند که: "سابقه‌ی موقعیت مکانی را می‌توانید خاموش کنید، با خاموش بودن سابقه‌ی موقعیت مکانی، مکان‌هایی که می‌روید ذخیره نمی‌شوند."

با این وجود AP متوجه شد که حتی با سابقه‌ی موقعیت مکانی خاموش نیز، برخی از برنامه‌های گوگل به‌صورت اتوماتیک، "داده‌های موقعیت مکانی زمان‌بندی شده"‌ی کاربران را بدون اجازه‌ی آن‌ها، ذخیره می‌کنند،و در نهایت ادعای دیگری می‌کنند.

بری نشان دادن تهدید این کار گوگل، AP یک نقشه‌ی بصری از حرکات محقق پرینستون Gunes Acar ایجاد کرد. این محقق یک دستگاه اندرویدی با "سابقه‌ی موقعیت مکانی" خاموش را (برای جلوگیری از جمع‌آوری داده‌های موقعیت مکانیش)، با خود حمل می‌کند. با این وجود، محققان دریافتند که نقشه، شامل رکوردهایی از سوابق مسافرت قطاری دکتر Acar در دو سفر به نیویورک و بازدید از پارک High Line، بازار چلسی، آشپزخانه‌ی Hell، پارک مرکزی و Harlem است.

به‌گفته‌ی محققان، این مسئله‌ی حریم خصوصی، حدود دو میلیارد کاربر اندروید و صدها میلیون کاربر آیفون در سرتاسر جهان که برای نقشه یا جستجو به گوگل متکی هستند را تحت‌تاثیر قرار می‌دهد.

گوگل در پاسخ به تحقیقات AP بیانیه‌ی زیر را صادر کرد: "روش‌های مختلفی وجود دارد که گوگل از موقعیت مکانی برای بهبود تجربه‌ی کاربری استفاده می‌کند، این روش‌ها شامل سابقه‌ی موقعیت مکانی، وب، App Activity و از طریق سرویس‌های مکانی سطح دستگاه هستند. ما توضیحات روشنی در مورد این ابزارها و کنترل‌ها، ارائه کرده‌ایم، بنابراین مردم می‌توانند آن‌ها را روشن یا خاموش کنند و سوابقشان را در هر زمانی حذف کنند."

برای متوقف کردن گوگل از ذخیره‌ی موقعیت مکانی به‌صورت زمانبندی‌شده، کاربران باید تنظیمات دیگری به نام "Web and App Activity" را نیز غیرفعال کنند. این تنظیمات به‌صورت پیشفرض فعال شده و اطلاعات متنوعی را از برنامه‌های گوگل و سایت‌هایی با حساب گوگل شما، ذخیره می‌کند.

هنگامی که غیرفعال شود، نه‌تنها مانع ذخیره‌ی موقعیت مکانی می‌شود بلکه از ذخیره‌ی اطلاعات تولیدشده توسط جستجو و سایر فعالیت‌ها نیز، جلوگیری می‌کند.

برای هر دستگاه: مرورگر وب خود را باز کنید، به myactivity.google.com بروید و "Activity Controls" را از منوی بالا سمت چپ انتخاب کنید، و اکنون "Web & App Activity" و "Location History" را خاموش کنید.

برای دستگاه‌های اندرویدی: به‌طور مستقیم به تنظیمات "Security & location" بروید، به‌قسمت "Privacy" بروید، بر روی "Location" بزنید. اکنون می‌توانید آن را برای کل دستگاه تغییر دهید. همچنین می‌توانید از "App-level permissions" برای غیرفعال‌سازی دسترسی به برنامه‌های مختلف، استفاده کنید.

برای دستگاه‌های iOS: اگر از گوگل‌مپ استفاده می‌کنید، به Setting بروید، سپس به قسمت Privacy Location Services رفته و تنظیمات موقعیت خود را به "While Using the app" تغییر دهید. این تنظیمات از دسترسی برنامه به موقعیتتان در زمانی غیر از زمان فعال بودن برنامه، جلوگیری می‌کند.

 

    

تحت نظارت وف ایرانی