info[at]nsec.ir
(+۹۸)-۳۱-۳۳۹۱۵۳۳۶

گوگل اطلاعات مکانی را حتی اگر سرویس مکانی خاموش باشد جمع‌آوری می‌کند!!

خلاصه: محققان متوجه شده‌اند که از ابتدای سال میلادی گوگل اقدام به جمع‌آوری اطلاعات مکانی کاربران اندروید می‌کند. جمع‌آوری اطلاعات مکانی کاربران حتی اگر سرویس موقعیت مکانی (GPS) غیرفعال بوده و یا حتی سیم‌ کارت در دستگاه قرار نداشته باشد انجام می‌شود. گوگل اعلام کرده که این اطلاعات را برای ارایه سرویس بهتر جمع‌آوری می‌کند و آن‌ها را ذخیره نکرده و سو استفاده نمی‌کند! اما به هر حال گوگل همیشه می‌داند شما کجا هستید!

تلفن‌های هوشمند به ابزار‌هایی جدا نشدنی از زندگی امروزه بسیاری از ما تبدیل شده‌اند. این ابزار‌ها تقریبا همیشه همراه ما هستند و بسیاری از کارهای روزانه ما به آن‌ها وابسته است. اما چه حسی خواهید داشت اگر متوجه شوید کسی هر قدمی که بر می‌دارید را متوجه شده و همیشه می‌داند که شما کجا هستید! بله، گوگل از مکان هر لحظه شما خبر دارد حتی اگر سرویس مکان‌یابی خود را خاموش کرده باشید و یا حتی سیم‌کارت در دستگاه شما نباشد!!

اگر شما یکی از کاربران پر‌طرفدار‌ترین سیستم‌عامل موبایل، یعنی اندروید هستید بدانید که دستگاه شما به صورت مداوم مکان شما را برای گوگل ارسال می‌کند. بر اساس یافته‌های شرکت Quartz، گوگل لااقل از ۱۱ ماه گذشته اطلاعات مکانی کاربران را جمع‌آوری می‌کند.

مساله‌ای که این حس بد تعقیب شدن را بیشتر می‌کند این است که حتی اگر سرویس مکان‌یابی دستگاه شما روشن نباشد و یا اینکه روی آن سیم‌کارت وجود نداشته باشد و هیچ برنامه‌ای هم نصب نشده باشد جمع‌آوری اطلاعات مکانی و ارسال آن به گوگل انجام خواهد شد. تنها چیزی که مورد نیاز است یک اتصال به اینترنت است تا همه اطلاعات به گوگل انتقال پیدا کند. این مساله مربوط به یک یا چند برند خاص نمی‌شود و کاری است که هسته سیستم‌عامل اندروید انجام می‌شود.

کوارتز اعلام نموده که از ابتدای سال ۲۰۱۷ میلادی ابزار‌های اندرویدی با استفاده از اطلاعات آنتن‌های موبایل نزدیک به خود، اطلاعات مکانی کاربر را جمع‌آوری کرده و زمانی که اتصال به اینترنت وجود داشته باشد این اطلاعات به صورت رمز شده برای گوگل ارسال می‌شود. این کار به هیچ صورت متوقف نمی‌شود و کاربر نقشی در آن ندارد.

گوگل پذیرفته که اطلاعات مکانی کاربران را جمع‌آوری می‌کند؛ اما اعلام نموده که اطلاعات برای ارایه بهتر سرویس‌ها به کاربران مورد استفاده قرار می‌گیرد و این اطلاعات ذخیره نشده و استفاده نمی‌شوند!! همچنین اعلام نموده که این روند جمع‌آوری اطلاعات مکانی تا پایان ماه نوامبر متوقف خواهد شد.

بر اساس این ادعای گوگل، این جمع‌آوری اطلاعات مکانی باید کمتر از ده روز دیگر متوقف شده و قاعدتا باید برای توقف ارسال این اطلاعات یک به‌روز‌رسانی منتشر شود.

درست است که گوگل با فرض اینکه اطلاعات به صورت رمز شده ارسال می‌شوند و ذخیر ه نخواهند شد می‌گوید که امنیت کاربران به خطر نخواهد افتاد؛ اما این اطلاعات بسیار برای هکر‌ها، بخصوص هکرهای دولتی جذاب است و می‌تواند با روش‌هایی پیچیده مورد سو استفاده قرار گیرد. بخصوص اکنون که گوگل در مورد ناتوانی در مورد حفظ امنیت برنامه‌های روی گوگل‌پلی مورد توجه قرار گرفته است، اطمینان به آن در مورد حفظ امنیت این اطلاعات کمی دشوار است. 

 

 

تحت نظارت وف ایرانی