info[at]nsec.ir
(+۹۸)-۳۱-۳۳۹۱۵۳۳۶

کنترل بیشتر برنامه‌ها در به‌روز‌رسانی ویندوز ۱۰

خلاصه: مایکروسافت با شیب کمی تنظیمات حریم خصوصی سیستم‌عامل ویندوز را دچار تغییر کرده و این راه را ادامه خواهد داد. در ابتدای سال مایکروسافت تنظیمات جمع‌آوری اطلاعات را در اختیار کاربران خود قرار داد و اکنون در به‌روز‌رسانی پاییز خود همانند سیستم‌عامل‌های اندروید و iOS به کاربران این امکان را خواهد داد که اجازه‌های دسترسی برنامه‌ها به انتخاب کاربر محدود شود.

در فروردین ماه امسال مایکروسافت با تغییر تنظیمات جمع‌آوری اطلاعات و در اختیار گذاشتن تنظیمات برای کاربران به میزانی از نگرانی‌های امنیتی کاربران سیستم‌عامل ویندوز واکنش نشان داد. اکنون، این غول فناوری با یک تغییر اساسی دیگر در حوزه حریم شخصی در به‌روز رسانی مخصوص توسعه دهندگان در ماه آینده، کنترل بیشتری روی برنامه‌ها و اجازه دسترسی‌های آن‌ها به کاربران خود خواهد داد.

همانند اجازه دسترسی‌هایی که در سیستم‌عامل‌های موبایل به برنامه‌ها داده می‌شود، از این پس نیز کاربری‌های حیاتی همچون دسترسی به دوربین، میکروفون، تقویم، مخاطبان و دیگر کارایی‌ها و فایل‌های مهم با اجازه کاربر انجام خواهد شد.

همانگونه که در اندروید و یا iOS کاربر می‌تواند دسترسی‌های برنامه را محدود کرده و اجازه دسترسی به بعضی قسمت‌ها را به آن‌ها نداد، از این پس نیز در ویندوز می‌توان دسترسی برنامه‌ها به فایل‌ها و امکانات اساسی را محدود نمود.

در به‌روز‌رسانی بعدی ویندوز، هر برنامه‌ی جدید در هنگام نصب، اجازه‌های دسترسی از کاربر پرسیده می‌شود. البته اجازه‌های دسترسی برنامه‌هایی که قبلا نصب شده‌اند تغییری نخواهد کرد. برای بررسی اجازه‌های دسترسی برنامه‌های قبلی می‌توان به تنظیمات حریم خصوصی مراجعه نمود و در صورت نیاز دسترسی‌های آن‌ها را محدود نمود.

این قابلیت در به‌روز‌رسانی بعدی ویندوز برای توسعه‌دهندگان در ماه اکتبر منتشر خواهد شد و احتمالا به زودی در اختیار همه کاربران قرار خواهد گرفت.

تحت نظارت وف ایرانی