info[at]nsec.ir
(+۹۸)-۳۱-۳۳۹۱۵۳۳۶

زمانی که فیلم‌های هالیوودی به واقعیت تبدیل می‌شوند!!

خلاصه: ویکی‌لیکس در آخرین افشاگری خود علیه سازمان سیا، ابزار این سازمان برای از کار انداختن دوربین‌های نظارتی و پاک کردن فیلم‌های آن‌ها را افشا نمود. با این ابزار غیرفعال کردن دوربین‌های نظارتی که تاکنون در فیلم‌های جنایی آن‌ها را دیده بودیم دیگر تخیلی و غیرممکن نیست!!

در طول ۲۰ سال گذشته صدها فیلم در ژانر تعقیب و گریز دیده‌ایم که در آن جاسوس‌ها یا سارقان بانک دوربین‌های نظارتی در مکان‌های امن را از کار انداخته‌اند یا با تنظیم آن‌ها برای نشان دادن یک تصویر ثابت باعث شده‌اند که عملیات آن‌ها بدون هیچ مدرکی مخفی بماند.

دیدن چنین صحنه‌هایی را در یک فیلم باعث تعجب می‌شود و این سوال به ذهن می‌رسد که آیا این اتفاق در دنیای واقعی نیز ممکن است؟!

بله، ممکن است! حداقل ماموران CIA این کار را انجام می‌دهند.

ویکی لیکس به تازگی یکی دیگر از پروژه‌های طبقه‌بندی شده CIA را منتشر کرده است. این پروژه که Dumbo نامیده می‌شود؛ مشخص می‌کند که چگونه ماموران CIA دوربین‌ها و میکروفن‌ها را مانند فیلم‌های هالیوودی کنترل می‌کنند، تا بتوانند در ماموریت‌های خود به کامپیوتر هدف دسترسی فیزیکی داشته باشند.

این پروژه توسط گروه دسترسی فیزیکی CIA، موسوم به PAG -بخش ویژه‌ای در مرکز عملیات سایبری(CCI) استفاده می‌شود که وظیفه این بخش دستیابی به دسترسی فیزیکی به کامپیوتر هدف در ماموریت‌های CIA است.

پروژه Dumbo شامل یک درایو USB است که مجهز به ابزار هک ویندوز بوده و می‌تواند دوربین‌ها و میکروفن‌های نصب شده را چه به صورت محلی از طریق سیم کشی چه به صورت بی‌سیم از طریق بلوتوث و Wi-Fi نصب شده باشند شناسایی کند.

پس از شناسایی برنامه Dumbo به عوامل CIA این اجازه را می‌دهد که:

  • تمام میکروفن‌ها را خاموش کند.
  • همه آداپتورهای شبکه را غیر‌فعال کند.
  • هر فرایندی که ز دستگاه ضبط دوربین لستفاده می‌کند را متوقف کند.
  • به صورت انتخابی فایل‌های ضبط شده را خراب یا حذف کند.

با این حال موفقیت یک عملیات به دو عامل بستگی دارد:

  • برنامه Dumbo برای اجرا نیاز به دسترسی سطح سیستم دارد.
  • درایو USB باید در طول عملیات به سیستم متصل بماند تا بتواند کنترل دستگاه‌های نظارتی متصل را حفظ کند.

تحت نظارت وف ایرانی