info[at]nsec.ir
(+۹۸)-۳۱-۳۳۹۱۵۳۳۶

مرحله نهایی سومین جشنواره ملی امنیت فضای تبادل اطلاعات

دومین مرحله از سومین جشنواره ملی امنیت فضای تبادل اطلاعات از ۲ الی ۵ آذرماه در دانشگاه صنعتی اصفهان با حمایت سازمان فناوری اطلاعات کشور(مرکز ماهر)، شرکت صنایع الکترونیک ایران، صنایع ارتباطی آوا، شرکت مهندسی پیام پرداز، معاونت علمی ریاست جمهوری، سازمان پدافند غیرعامل، همراه اول، انجمن رمز ایران، بنیاد ملی نخبگان و استانداری اصفهان برگزار گردید. این مرحله شامل قسمت‌های متنوعی بود که در ادامه به طور مختصر همراه با عکس شرح داده شده است.

مسابقه ماراتن افتا

این مسابقه با حضور برگزیدگان مرحله اول مسابقه ملی فتح پرچم برگزار گردید. در این مارتن ۲۴ ساعته، تیم‌های شرکت‌کننده به حل چالش‌های واقعی پیش روی امنیت کشور پرداختند. برای این رویداد ۱چالش در زمینه تحلیل بدافزار، ۱ چالش در زمینه تحلیل آسیب‌پذیری، ۱ چالش در زمینه حملات وب، ۱ چالش در زمینه پنهان‌نگاری و ۲ چالش در زمینه رمزنگاری که در مجموع ۶ چالش در نظر گرفته شده بود.

 

رویداد کسب و کار نو افتا

رویداد کسب و کار نو افتا با هدف معرفی چالش‌های پیش روی صنعت افتا کشور و نیز توسعه ایده‌های نوین در این زمینه شکل گرفت. این رویداد شامل دو بخش بود:

  • ایده‌های نو افتا
  • چالش‌های افتا

در این رویداد ۱۰۰ نفر در دو بخش ایده‌های نو افتا و چالش‌های افتا شرکت نمودند.

ایده‌های نو افتا: در این رویداد ایده‌های نوین در زمینه امنیت فضای تبادل اطلاعات  مطرح و از میان آن‌ها ۳ ایده‌ برگزیده انتخاب گردید و ضمن دریافت جایزه ویژه، تسهیلات تا سقف ۳۰۰ میلیون ریال برای راه‌اندازی یک کسب و کار نوپا در زمینه امنیت فضای تبادل اطلاعات برای تیم‌های برتر در نظر گرفته شد.

ایده‌پردازان صبح سه‌شنبه فرصت دفاع از طرح‌های خود را به صورت پستری با حضور داوران جشنواره داشتند. بین این ایده‌ها، با نظر کمیته داوری، ۷ طرح برگزیده به مسابقه فینال راه پیدا کردند.

در برنامه صبح همچنین کارگاه بوم کسب و کار به منظور آشنایی ایده‌پردزان با مدل های تجاری توسط مهندس محمدسپهر اسدیان، سرپرست مرکز رشد شهرک علمی تحقیقاتی اصفهان  برگزار گردید.

پس از آن هر یک ازشرکت‌کنندگان، به مدت ۴ دقیقه به معرفی طرح خود و به مدت ۸ دقیقه به دفاع از طرح خود در مقابل سوالا‌ت کمیته داوری پرداختند.

  کمیته داوری متشکل از آقایان دکتر علیمرادی (دبیر رویداد)، مهندس مهدوی (معاون توسعه و فناوری شهرک علمی تحقیقاتی اصفهان)، دکتر هاشمی (دانشیار دانشکده برق و کامپیوتر دانشگاه صنعتی اصفهان)، دکتر منشئی (استادیار دانشکده برق و کامپیوتر دانشگاه صنعتی اصفهان)، دکتر سجادیه (استادیار دانشکده فنی دانشگاه خوراسگان)، دکتر فانیان (دبیر علمی جشنواره و استادیار دانشکده برق و کامپیوتر)، مهندس صمدانی (سرپرست کمیته فنی جشنواره) به بررسی ایده‌ها و طرح‌های تیم‌های فینالیست پرداختند.

چالش‌های افتا: در این بخش چندین چالش در زمینه امنیت فضای تبادل اطلاعات (افتا) مطرح شده بود، شرکت‌کنندگان راهکار و ایده خود را برای این چالش‌ها به صورت یک فایل pdf  ارسال نمودند. پس از داوری و انتخاب بهترین پاسخ در نهایت برای هر چالش مبلغ ۶۰ میلیون ریال جایزه به طرح برتر در نظر گرفته شد.

نمایشگاه ترویجی افتا

نمایشگاه ترویجی افتا از روز دوشنبه ۲ آذر در سالن شهید آوینی دانشگاه صنعتی اصفهان دایر شد و تا روز چهارشنبه ۴ آذر ادامه داشت. در این نمایشگاه بخش‌های زیر درنظر گرفته شده بود:

  • پنل آگاهی‌رسانی عمومی در زمینه امنیت اطلاعات و ارتباطات
  • آخرین اخبار امنیت
  • معرفی مهمترین آسیب‌پذیری‌ها
  •  معرفی مهمترین بدافزارها
  • معرفی باج‌افزارها
  •  معرفی روش‌های نفوذ و دفاع شبکه،
  • معرفی مسابقات فتح‌پرچم
  • پنل ایده‌های نو در زمینه افتا
  • غرفه‌های طرح‌های فناورانه آزمایشگاه‌های تحقیقاتی در زمینه افتا
  • غرفه‌های شرکت‌های تازه تاسیس دانش‌بنیان در زمینه افتا(پارک‌های علمی تحقیقاتی)
  • غرفه شرکت‌های موفق دانش بنیان افتا

          

همایش جشنواره

همایش جشنواره از ساعت ۹ صبح روز چهارشنبه ۴ آذر ۹۴ با سخنرانی ریاست جشنواره دکتر سید مهدی ابطحی (معاون پژوهش و فناوری دانشگاه صنعتی اصفهان) آغاز شد. نوآوری،کارآفرینی، کسب و کار و نقش دانشگاه در این راستا، محور اصلی سخنان ریاست جشنواره بود.

سخنرانی دوم را دبیر جشنواره دکتر مهدی برنجکوب (مدیر مرکز تخصصی آپا و معاون فرهنگی دانشگاه صنعتی اصفهان) با موضوع اهمیت نوآوری و بومی‌سازی در زمینه افتا ایراد نمود.

 

سخنرانی کلیدی جشنواره را دکتر محمد حسین منشئی ایراد کردند. سخنرانی ایشان با عنوان نگاهی نو به امنیت فضای تبادل اطلاعات با استقبال زیادی از سوی حاضرین مواجه شد.

معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع انسانی استانداری اصفهان سخنران دیگر این همایش بود که از نگاه حاکمیت به اهمیت امنیت در توسعه فضای تبادل اطلاعات و دولت الکترونیک پرداخت.

در این بخش همچنین یک نفر از شرکت‌کنندگان در مسابقه فتح‌پرچم و ماراتن افتا به نمایندگی از جامعه هکرهای اخلاقی کشور با بیان مشکلات و دغدغه‌های فعالین عرصه امنیت فضای تبادل اطلاعات نقطه نظرات خود را بیان نمود.

میزگرد افتا

برنامه بعد از ظهر همایش با میزگرد افتا آغاز شد. در این میزگرد سخنرانانی از دولت، دانشگاه، بخش خصوصی و بخش راهبردی کشور (صنایع الکترونیک ایران) حضور داشتند. ریاست جلسه را دکتر علی فانیان (دبیر علمی جشنواره) بر عهده داشت.

در این میزگرد، دکتر علی فانیان به نمایندگی از دانشگاه، مهندس میراسکندری به نمایندگی از دولت ( سازمان فناوری اطلاعات - مدیر کل نظام امنیت اطلاعات)، مهندس نحوی به نمایندگی از بخش خصوصی(هیات مدیره شرکت پیام‌پرداز)، مهندس ذهابی به نمایندگی از بخش راهبردی (شرکت صنایع الکترونیک ایران) حضور داشتند.

این میزگرد چالشی با پرسش و پاسخ حاضرین در جلسه گرمتر شد و چندین و چند بار دانشجویان، صاحبان کسب و کار افتا، سازمان‌های دولتی و اساتید به ارائه نقطه نظرات خود پرداختند.

همایش پایانی

همایش نهایی جشنواره با سخنرانی علی قدیری ابیانه به عنوان یک کارآفرین برتر در زمینه افتا آغاز شد. سخنان قدیری با استقبال حاضرین روبرو شد.

مراسم اهدا جوایز با حضور دبیر جشنواره (دکتر برنجکوب)، دبیر رویداد کسب و کار نو افتا (دکتر علیمرادی) و دبیر علمی جشنواره(دکتر فانیان) برگزار شد.

نتایج مسابقه ماراتن افتا

  • چالش تحلیل بدافزار: ۱.۵ میلیون تومان تیم undocumented و ۲۵۰ هزار تومان تیم UI-Cert و ۲۵۰ هزار تومان تیم IUT
  • چالش تحلیل آسیب‌پذیری: ۱.۵ میلیون تومان تیم Geekspeak و ۲۵۰ هزار تومان تیم IUT و ۲۵۰ هزار تومان تیم tomcroose
  • چالش امنیت برنامه های کاربردی وب: ۱.۵ میلیون تومان تیم tomecroose
  • چالش پنهان‌نگاری: ۱.۵ میلیون تومان تیم IUT و ۵۰۰ هزار تومان تیم geekspeaks
  • دو چالش بخش رمزنگاری پاسخی در پی نداشت.

در بخش رویداد کسب و کار نو افتا ۵ تیم اول برای ارائه طرح کسب و کار خود به شهرک علمی تحقیقاتی اصفهان انتخاب شدند همچنین در این مراسم از نمایندگان سازمان فناوری اطلاعات و شرکت صنایع الکترونیک ایران به عنوان حامیان اصلی جشنواره  با اهدا تندیس جشنواره، تقدیر به عمل آمد.

کارگاه‌های جشنواره

چهار کارگاه تخصصی ارزیابی امنیتی شبکه، تحلیل امنیتی ترافیک شبکه، ارزیابی امنیتی برنامه‌های کاربردی وب و ارزیابی امنیتی برنامه‌های کاربردی آندروید در روز پنج‌شنبه ۵ آذر ۹۴ برگزار گردید. کارگاه ارزیابی امنیتی برنامه‌های کاربردی وب با تدریس مهندس رضا ترکمان احمدی به عنوان کارگاه برتر جشنواره از سوی مخاطبین برگزیده شد.

   

تحت نظارت وف ایرانی