info[at]nsec.ir
(+۹۸)-۳۱-۳۳۹۱۵۳۳۶

Regin

بدافزار رجین که به‌تازگی ذهن تمامی مسئولین امنیتی در سراسر دنیا را به خود جلب نموده است، دارای پیچیدگی‌های خاصی می‌باشد. به گونه‌ای که به نظر می‌رسد توسط یک حکومت ایجاده شده و ممکن است برای مدت ۸ سال مورد استفاده قرار گرفته باشد. این بدافزار دارای اهداف متنوعی است که به طور خاص می‌توان به شرکت‌های مخابراتی در کشورهای مختلف از جمله ایران اشاره نمود.

این بدافزار با ماژول‌های متفاوت سفارشی سازی شده برای سرقت انواع خاص اطلاعات، غالباً شرکت‌های مخابراتی، کسب و کارهای کوچک و افراد شخصی را هدف قرار داده است. سیمانتِک حدود ۱۰۰ نهاد را در ۱۰ کشور کشف کرده است که توسط بدافزار رجین آلوده شده‌اند که اغلب آنها در روسیه و عربستان صعودی قرار دارند. اما در مکزیک، ایرلند، هند، افغانستان، ایران، بلژیک، اتریش و پاکستان نیز مواردی از آلودگی به این بدافزار مشاهده شده است.

به گفته یک محقق امنیتی سیمانتِک به نام «لیام اومورچو»، نخستین نسخه Regin بین سال‌های ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۱ فعال شد. سیمانتِک تحلیل نسخه دیگری از Regin را که توسط یکی از مشتریان برای این شرکت ارسال شده بود حدود یک سال قبل آغاز کرد. اما شواهد و ادله جرم‌شناسانه‌ای وجود دارد مبنی بر اینکه Regin از سال ۲۰۰۶ فعال بوده است. در حقیقت سیمانتِک نام Regin را برای این بدافزار انتخاب نکرده است. به گفته اومورچو این بدافزار توسط دیگرانی که در زمینه امنیت فعالیت می‌نمایند و پیش از این در مورد این بدافزار اطلاعاتی داشته‌اند، به این نام نامیده شده است.

به منظور کسب اطلاعات بیشتر در مورد بدافزار regin به صفحه تحلیل بدافزار Regin در بخش ذره بین آپا مراجعه کنید.

تحت نظارت وف ایرانی